Logo Forfatterforbundet

Forfatterforbundets vederlagsfond

Stipendkomiteen

Dorthe Erichsen, leder

F. 1961. Utdannet cand. mag. med fagene historie, engelsk og massekommunikasjon, samt bedriftsøkonomi. Har tidligere sittet 6 år i NFFOs stipendkomité for oversettere, og 6 år i Oversetterutvalget til NFFO. Medlem av Norsk Oversetterforening (NO) og har bl a sittet i Bastiankomiteen for barn og ungdom. Var en av Forfatterforbundets stiftere, og satt i styret i forbundet inntil landsmøtet 2022.

Startet i forlagsbransjen som redaktør i 1984, og er tidligere sjefredaktør for barne- og ungdomsavdelingen til Hjemmets Bokforlag, i dag en del av Cappelen Damm. Frilans på fulltid siden 1992, primært som oversetter, men også som redaktør, konsulent, manusvasker og korrekturleser. Har oversatt mer enn 160 skjønnlitterære titler og flere hundre sakprosabøker.

Debuterte som serieforfatter i 2011, og har skrevet tre romanserier på totalt 63 bøker.

Tore Aurstad

F. 1972. Cand. mag. ca 30 skjønnlitterære titler, både for barn og ungdom og for voksne. Medlem av Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) og Norsk Oversetterforening (NO). Foruten å skrive egne bøker er Aurstad også oversetter, og har 70 skjønnlitterære oversettelser, og påtar seg også litterære konsulent- og redaktøroppdrag.

Tore Aurstad skoleklasser rundt om i landet i regi av Den kulturelle skolesekken. Han har vært nominert til Rivertonprisen i 2015 og 2018 og Uprisen i 2017.

Gjenvalgt av landsmøtet 2022.

Foto: Aurstad & Westberg

Lene Lauritsen Kjølner

F. 1962. Har arbeidet som tekster av film og TV siden 1994. Er skribent i Tønsbergs blad, og var fast medlem av Kulturutvalget i Tønsberg bystyre 2011-2015. Bl.a. leder av bibliotekstyret ved Tønsberg og Færder bibliotek fra 2015–2019. Lauritsen Kjølner har utgitt totalt 15 romaner på Vigmostad & Bjørke, Juritzen og på eget forlag. I tillegg til å skrive selv, jobber hun også som oversetter av romaner og som redaktør. Er også medlem av NFFO og Forfattersentrum.

Vinner av Maurits Hansen-prisen «Nytt blod» som beste krimbokdebutant 2014. Kjølner er innkjøpt av Kulturrådet.

Foto: John Andresen

Gunhild Haugnes

F. 1964. Utdannelse innen økonomi, teknologi og journalistikk - samt diverse kurs i kreativ skriving. Jobber i dag som journalist i Teknisk Ukeblad, har tidligere jobbet i Aftenposten, E24, Computerworld og i NHST/Europower, og som journalist, redaksjonssjef og redaktør. Har også jobbet ved Universitet i Oslo med forskningskommunikasjon, herunder prosjektleder og redaktør for Titan.uio.no. Debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2013, og har siden gitt ut fem romaner. Bøkene er gitt ut på Juritzen forlag og eget forlag Vikinga Media. Haugnes er innkjøpt av Kulturrådet.

Foto: Vikinga Media

Frode Eie-Larsen, medlem av stipendkomiteen

Frode Eie Larsen

F. 1973. Bachelor i markedsføring. Debuterte som forfatter i 2011, og har over 20 skjønnlitterære titler for både barn og voksne. Vant Sølvkniven for beste krimroman i 2021 og Bokslukerprisen i 2022. Frode tar oppdrag som konsulent og redaktør - blant annet for Forlagshuset i Vestfold - og har  lang erfaring med å vurdere manus og evne til å gjøre idé til bok. Medlem av Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU). Reiser i tillegg mye rundt på skoler og bibliotek i hele landet, blant annet i regi av Den kulturelle skolesekken.

Frode gir blant annet ut bøker på Kagge forlag, og er innkjøpt av Kulturdirektoratet.

Nyvalgt på landsmøtet 2022.

Vara til stipendkomiteen

Jan Erik Øvergård

F. 1955. Opprinnelig journalist med bakgrunn fra bl.a. A-pressen, og innen salg av programvare og konsulentvirksomhet. Er nå serieforfatter på heltid. Øvergård har skrevet tre serier, totalt 75 titler, sammen med Guri Annikki Torgersen. Bøkene utgis under navnet Annikki Øvergård. Øvergård er styreleder i lokalavisa Fjell-Ljom og i Pressemuseet Fjeld-Ljoms Venner på Røros.

Gjenvalgt som vara av landsmøtet 2022. Ble også valgt inn i Forfatterforbundets styre, og fungerer dermed som stipendkomiteens representant inn i styret.

Foto: Privat

Linn Tesli, vara til stipendkomiteen

Linn Tesli

F. 1985. Utdannet med en Bachelor i Film-historie, teori og produksjon, med fordypning i regi, dokumentar og manus. Har også en Bachelor i barnevern. Hun har tidligere jobbet som Project Manager, oversetter og frilansjournalist. I dag jobber Linn som forfatter og omslagsdesigner, og skriver hovedsakelig bøker innenfor Fantasy-genren. Bred erfaring med å publisere bøker på det engelskspråklige markedet, og er godt kjent med de ulike sidene av bokprosessen.

Nyvalgt på landsmøtet 2022.