Logo Forfatterforbundet

Forfatterforbundets vederlagsfond

Vederlagsfondets styre

Styrets leder

Nina Børge-Ask, styreleder i Forfatterforbundets vederlagsfond.

Nina Agnes Børge-Ask

F. 1971. Er bosatt i Bærum og har arbeidet som advokatfullmektig siden januar 2020. Tidligere har hun arbeidet over 20 år i Kulturdepartementet, og har bred erfaring fra de fleste områder på kulturvernfeltet. Litteratur og bibliotek, inkludert bibliotekvederlagsordningen, var hennes kjerneområder de siste 10 årene. Hun har hatt prosjektlederansvaret for flere større lov- og strategiarbeider på feltet: Revisjon av bibliotekvederlagsordningen og prosjektet Norge som gjesteland på Bokmessen i Frankfurt i 2019, Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023, Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018, revisjon av pliktavleveringsforskriften i 2016, ny boklov i 2014, revisjon av pliktavleveringsloven i 2014 og revisjon av bibliotekloven i 2013.

Styrets medlemmer

Knut Lindh, forfatter og styremedlem i Forfatterforbundets vederlagsfond.

Knut Lindh, nestleder

F. 1951. Forfatter, journalist og oversetter, utdannet ved Norsk journalistskole og University of Minnesota. Har bl.a. arbeidet i NTB, NRK, Vi Menn, TV 2 og National Geographic Magazine. Han har også vært forlagssjef i Scanbok forlag og sjefredaktør i Hjemmets bokforlag. Lindh har skrevet både skjønn- og faglitterære bøker.

Trond Vernegg, forfatter og styremedlem i Forfatterforbundets vederlagsfond.

Trond Vernegg

F. 1958. Indieforfatter/forfatter, bosatt i Oslo. Forretningsadvokat, erfaring som styreleder og styremedlem i en rekke selskaper, stiftelser og organisasjoner. Formann i Riksmålsforbundet siden 1990 og medlem av Det Norske Akademi for Språk og Litteratur.

Helle Stensbak, forfatter og styremedlem i Forfatterforbundets vederlagsfond.

Helle Stensbak

F. 1961. Samfunnsøkonom, musiker og forfatter, bosatt i Oslo. Utdannet ved Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo, med spesialisering i virksomhetsstyring, strategi og finans. Underviste samme sted i økonomiske fag, og jobbet senere i LO, Finanstilsynet og som sjeføkonom i YS hvor hun deltok i den økonomiske stabiliseringspolitikken via det nasjonale trepartssamarbeidet i inntektsoppgjørene. Erfaring som leder, styreleder og styremedlem i en rekke selskap og organisasjoner. Musiker siden 80-tallet. Spaltist i Aftenposten. Utgir på Gyldendal.

Eirik Wækre, forfatter og styremedlem i Forfatterforbundets vederlagsfond.

Eirik Andreas Wekre

F. 1966. Forfatter og økonom, bosatt i Oslo. Finansiell rådgiver og eks-offiser. Utgitt thrillere på Gyldendal og Goliat forlag.

Varamedlemmer

Roar Sigmond Ræstad